Tietävä

Kynällä kyntäjät

  • Juhlakalenteri
  • Matkalla Kalevalaan
  • 7 veljestä
  • Inkeriläiset
  • Stalinin vainot
  • Fonogrammit
  • Kalevala
  • Tietävä-etusivulle
  • SKS:n etusivulle
  • Kirjallistumisen vaiheet
  • Tekstilajit
  • Kansankirjoittajat
  • Dokumentit
  • Tehtävät
    • Tehtävät
    • Tehtävät: Kirjallistumisen vaiheet Suomessa
    • Tehtävät: Allakat ja asiakirjat
    • Tehtävät: Uskonnolliset kirjoitukset
    • Tehtävät: Runot ja arkkiveisut
    • Tehtävät: Päiväkirjat
    • Tehtävät: Omaelämäkerrat
    • Tehtävät: Kirjeet
    • Tehtävät: Sanomalehtien lukijakirjeet
    • Tehtävät: Käsinkirjoitetut lehdet
    • Tehtävät: Kertomukset ja näytelmät
    • Tehtävät: Kansanperinteen kokoelmat
  • Käyttöohje ja tausta
  • Juhlakalenteri
  • Matkalla Kalevalaan
  • 7 veljestä
  • Inkeriläiset
  • Stalinin vainot
  • Fonogrammit
  • Kalevala
  • Tietävä-etusivulle
  • SKS:n etusivulle

Tehtävät: Päiväkirjat

Tietävä Kynällä kyntäjätKynällä kyntäjät – TehtävätTehtävät: Päiväkirjat

Time limit: 0

Quiz Summary

0 of 43 Questions completed

Questions:

Information

You have already completed the quiz before. Hence you can not start it again.

Quiz is loading…

You must sign in or sign up to start the quiz.

You must first complete the following:

Results

Time has elapsed

Categories

  1. Not categorized 0%
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  1. Current
  2. Review
  3. Answered
  4. Correct
  5. Incorrect
  1. Question 1 of 43
    1. Kysymys

    1. Lue teksti Päiväkirjat ja tee tehtävät.

    a) Mitä nimityksiä päiväkirjan tapaisista kirjoituksista käytettiin ennen kuin termi päiväkirja vakiintui käyttöön? Pohdi myös, millaisia mielikuvia kukin nimitys herättää.

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  2. Question 2 of 43
    2. Kysymys

    b) Mistä aiheista kansanihmiset kirjoittivat 1800-luvulla päiväkirjoihinsa?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  3. Question 3 of 43
    3. Kysymys

    c) Kirjoitatko itse päiväkirjaa tai oletko joskus kirjoittanut? Miksi?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  4. Question 4 of 43
    4. Kysymys

    d) Pohdi, mitä syitä ihmisillä on nykyään päiväkirjan kirjoittamiseen. Poikkeavatko nämä syyt 1800-luvun ihmisten syistä?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  5. Question 5 of 43
    5. Kysymys

    2. Lue teksti Tahvo Huttusesta sekä ote hänen päiväkirjastaan.

    a) Millainen asema kirkolla oli Tahvon elämässä?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  6. Question 6 of 43
    6. Kysymys

    b) Millainen käsitys Tahvon maailmankuvasta sinulle muodostuu tekstin perusteella?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  7. Question 7 of 43
    7. Kysymys

    c) Pohdi, mitkä asiat ovat vaikuttaneet Huttusen maailmankuvan muodostumiseen.

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  8. Question 8 of 43
    8. Kysymys

    3. Tahvo Huttunen oli ammatiltaan lukkari.

    Lue teksti Huttusesta ja hae internetistä lisää tietoa lukkareista.

    a) Mitä tehtäviä lukkarit hoitivat 1800-luvulla?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  9. Question 9 of 43
    9. Kysymys

    b) Ketkä hoitavat vastaavia tehtäviä nykyään?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  10. Question 10 of 43
    10. Kysymys

    c) Millainen asema lukkareilla oli 1800-luvun paikallisyhteisöissä?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  11. Question 11 of 43
    11. Kysymys

    d) Aleksis Kiven romaanissa Seitsemän veljestä veljekset menevät lukkarille kouluun.

    Lue romaanin kolmannen luvun kolme ensimmäistä kappaletta. Millainen kuva lukkarista tekstikatkelman perusteella muodostuu? Arvioi myös kaunokirjallisen tekstin arvoa historiantutkimuksen kannalta.

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  12. Question 12 of 43
    12. Kysymys

    4. Tahvo Huttusen päiväkirjassaan kuvaamat suuret nälkävuodet 1866–1868 koskettivat koko Suomea.

    Lue ote Huttusen päiväkirjasta ja tee tehtävät.

    a) Miten ihmiset Huttusen kuvauksen mukaan toimivat äärimmäisessä nälässä?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  13. Question 13 of 43
    13. Kysymys

    b) Mikä on mielestäsi tekstin vaikuttavin kohta? Miksi?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  14. Question 14 of 43
    14. Kysymys

    c) Ota selvää nälkävuosien kulusta kotikunnassasi tai -maakunnasssasi. Tietoa voit löytää esimerkiksi paikallishistoriaa käsittelevistä teoksista tai internetsivuilta.

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  15. Question 15 of 43
    15. Kysymys

    d) Arvioi, mitä nykyään tapahtuisi, jos sato epäonnistuisi Suomessa kolmena vuonna peräkkäin.

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  16. Question 16 of 43
    16. Kysymys

    5. Lue teksti Juho Kaksolasta ja puhtaaksikirjoitetut otteet hänen päiväkirjastaan.

    a) Miten Juho oppi kirjoittamaan?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  17. Question 17 of 43
    17. Kysymys

    b) Millaisissa tilanteissa Juholla oli tapana kirjoittaa päiväkirjaansa? Pohdi syitä tähän.

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  18. Question 18 of 43
    18. Kysymys

    c) Miten kirkko ja uskonnollisuus näkyivät Juhon päiväkirjoissa?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  19. Question 19 of 43
    19. Kysymys

    d) Millainen suhde Juholla oli tekstien perusteella lapsiinsa?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  20. Question 20 of 43
    20. Kysymys

    e) Millaisia vertauskuvia Juho käyttää lastensa syntymästä ja kuolemasta?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  21. Question 21 of 43
    21. Kysymys

    f) Laadi yksi vertauskuva syntymälle ja yksi kuolemalle.

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  22. Question 22 of 43
    22. Kysymys

    6. Juho Kaksola kertoo päiväkirjassaan, miten hänen poikansa sai nimen Optaatus.

    Lue 2. kesäkuuta 1868 kirjoitettu päiväkirjamerkinnän puhtaaksikirjoitus ja tee tehtävät.

    a) Mitä nimi Optaatus tarkoittaa?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  23. Question 23 of 43
    23. Kysymys

    b) Tiedätkö, mistä olet saanut oman nimesi? Liittyykö siihen jokin tarina? Millainen?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  24. Question 24 of 43
    24. Kysymys

    c) Mitä oma nimesi tarkoittaa tai mistä nimestä se on johdettu?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  25. Question 25 of 43
    25. Kysymys

    7. Lue teksti Juho Kaksolan päiväkirjan vaiheista ja tee tehtävät.

    a) Pohdi, mitä eroa on sillä, säilytetäänkö vanhoja tekstejä arkistossa vai yksityishenkilöiden hallussa. Tarkastele asiaa sen kannalta, miten tekstit säilyvät parhaiten ja miten tekstit ovat niistä kiinnostuneiden käytettävissä.

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  26. Question 26 of 43
    26. Kysymys

    b) Historiantutkija joutuu punnitsemaan lähdeaineistojensa luotettavuutta monella tasolla. Juho Kaksolan alkuperäistä päiväkirjaa ei ole löydetty. Kuinka luotettavana pidät päiväkirjan konekirjoituskopiota alkuperäiseen päiväkirjaan verrattuna? Perustele.

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  27. Question 27 of 43
    27. Kysymys

    c) Arvioi päiväkirjoja historiantutkimuksen lähdeaineistona. Mitä vahvuuksia ja heikkouksia niillä on?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  28. Question 28 of 43
    28. Kysymys

    8. Ida Digert kuului evankelisen herätysliikkeen vaikutuspiiriin.

    Etsi eri lähteistä tietoa liikkeestä ja vastaa kysymyksiin.

    a) Missä ja milloin evankelinen herätysliike on syntynyt?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  29. Question 29 of 43
    29. Kysymys

    b) Millaisia opillisia korostuksia liikkeellä on?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  30. Question 30 of 43
    30. Kysymys

    c) Millaista toimintaa liikkeellä on nykyään?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  31. Question 31 of 43
    31. Kysymys

    9. Ranskan suuri vallankumous vuonna 1789 vaikutti ihmisten yhteiskunnalliseen ajatteluun ympäri Eurooppaa.

    Lue teksti Ida Digertistä ja etsi tarvittaessa lisätietoa internetistä.

    a) Mitkä olivat Ranskan suuren vallankumouksen keskeisiä periaatteita?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  32. Question 32 of 43
    32. Kysymys

    b) Miten vallankumouksen aatteet mielestäsi näkyivät sata vuotta myöhemmin eläneen ompelijatar Ida Digertin ajattelussa?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  33. Question 33 of 43
    33. Kysymys

    c) Ovatko Ranskan suuren vallankumouksen periaatteet mielestäsi nykyään ajankohtaisia? Perustele.

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  34. Question 34 of 43
    34. Kysymys

    10. Tutustu puhtaaksikirjoitettuihin katkelmiin ompelijatar Ida Digertin päiväkirjasta.

    Päiväkirjojensa perusteella Ida Digert osallistui aktiivisesti monenlaisiin rientoihin ja esitelmätilaisuuksiin.

    a) Etsi tekstistä Digertin esitelmät ja niiden aiheet.

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  35. Question 35 of 43
    35. Kysymys

    b) Pohdi, mitä esitelmien aiheet kertovat 1800-luvun lopun Suomesta ja tuolloin eläneiden ihmisten maailmankuvasta.

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  36. Question 36 of 43
    36. Kysymys

    c) Miksi arvelet Idan käyneen tilaisuuksissa?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  37. Question 37 of 43
    37. Kysymys

    d) Miten arvelet valistustilaisuuksien vaikuttaneen Idan ajatteluun ja maailmankuvaan?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  38. Question 38 of 43
    38. Kysymys

    11. Päättele ja arvaa, miten uskonnonvapaus kehittyi Suomessa.

    Ida Digert erosi kirkosta vuonna 1926. Tämän mahdollisti uskonnonvapauden kehittyminen.

    Päättele ja arvaa, miten uskonnonvapaus kehittyi Suomessa yhdistämällä seuraavat uskonnonvapauden virstanpylväät oikeaan vuosilukuun.Käytä näitä vuosilukuja:

    1869, 1889, 1918, 1923, 2003

    • Juutalaiset saivat kansalaisoikeudet. Merkitsi muun muassa sitä, että ensimmäistä kertaa muut kuin kristityt saivat oikeuden todistaa oikeudessa.

      Säädettiin uusi, uskonnonvapautta enteilevä kirkkolaki, joka koski nimenomaan evankelis-luterilaista kirkkoa.

      Ensimmäinen uskonnonvapauslaki astui voimaan: oikeus perustaa uusia uskonnollisia yhdyskuntia, oikeus erota niistä ja liittyä niihin sekä oikeus jättäytyä kaikkien uskontokuntien ulkopuolle.

      Nykyinen uskonnonvapauslaki astui voimaan. Mahdollistaa muun muassa kuulumisen useampaan kuin yhteen uskonnolliseen yhdyskuntaan.

      Säädettiin eriuskolaislaki, joka mahdollisti protestanttisten vähemmistöjen rekisteröitymisen. Lain myötä metodistit ja baptistit rekisteröityivät uskonnollisiksi yhdyskunniksi.

    Oikein
    Väärin
  39. Question 39 of 43
    39. Kysymys

    12. Tutustu Tahvo Huttusen, Juho Kaksolan ja Ida Digertin päiväkirjaotteitteisiin.

    Vertaa päiväkirjanotteita toisiinsa. Millaisia eri syitä arvelet heillä olleen päiväkirjan kirjoittamiselle?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  40. Question 40 of 43
    40. Kysymys

    13. Valitse yksi seuraavista päiväkirjankirjoittajista: Tahvo Huttunen, Juho Kaksola, Ida Digert.

    Tutustu häntä koskeviin aineistoihin, tutki hänestä otettua valokuvaa ja tee tehtävät.
    a) Mitä haluaisit kysyä häneltä? Laadi viiden kysymyksen haastattelurunko.

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  41. Question 41 of 43
    41. Kysymys

    b) Pohdi, miksi valokuva on kenties otettu.

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  42. Question 42 of 43
    42. Kysymys

    c) Kuvittele, mitä tapahtui juuri ennen valokuvan ottamista. Entä mitä tapahtui kuvan ottamisen jälkeen?

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

  43. Question 43 of 43
    43. Kysymys

    d) Kirjoita kuvaan ajatuskupla.

    • Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen

Useimmilla laitteilla voi tulostusnäkymästä myös tallentaa sisällön PDF-tiedostoksi.

SKS logo Etusivulle

Tietävä

Kynällä kyntäjät

Seuraa meitä Facebookissa Seuraa meitä Instagramissa Seuraa meitä Twitterissä Seuraa meitä Youtubessa Seuraa meitä LinkedInissä Seuraa meitä Threadsnissä Seuraa meitä Blueskyssa

Yhteystiedot

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura
Hallituskatu 1
00170 Helsinki
Puhelin 0201 131 231
sks@finlit.fi

www.finlit.fi

Tietävä oppimissivustot

Matkalla Kalevalaan
7 veljestä
Inkeriläiset
Kynällä kyntäjät
Fonogrammit
Stalinin vainot
Juhlakalenteri
Tietävän etusivulle

Tutustu myös näihin

SKS:n pääsivusto
Tietoa SKS:stä
Aineistomme verkossa
Oppimisaineistot ja tietopaketit
Palvelumme opettajille
Palvelumme opiskelijoille
Tietosuojaselosteet
Saavutettavuusseloste