I Suomalaiset Venäjällä ja Neuvostoliitossa (tehtävät)
Muutoksen ja jatkuvuuden ymmärtäminen
Muutoksen ja jatkuvuuden ymmärtäminen. Tehtävissä tarkastellaan muutosta ja jatkuvuutta historiassa: mikä muuttui, millaisesta muutoksesta oli kyse ja miten muutos vaikutti ihmisten elämään. Mikä mahdollisesti pysyi samana?
Quiz Summary
0 of 7 Questions completed
Questions:
Information
You have already completed the quiz before. Hence you can not start it again.
Quiz is loading…
You must sign in or sign up to start the quiz.
You must first complete the following:
Results
Time has elapsed
Categories
- Not categorized 0%
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- Current
- Review
- Answered
- Correct
- Incorrect
-
Question 1 of 7
1. Kysymys
1. Ota selvää ja tiivistä.
Tutustu lukuun Siirtolaisuus Venäjälle ennen vallankumousta. Laadi lyhyt selvitys inkerinsuomalaisista. Keitä he olivat? Mitä tiedät tekstin perusteella inkerinsuomalaisten historiasta, elinkeinoista ja kulttuurista?
-
Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen
-
-
Question 2 of 7
2. Kysymys
2. Yhdistä selitys oikeaan käsitteeseen.
Kirjoita käsite oikean selityksen kohdalle.
- Loikkari
- Viisivuotissuunnitelma
- SKP
- NEP
- Kollektivisointi
- Bolševikki
- Sosialismi
Voit tarkistaa vastauksesi Tarkista tehtävä -kohdasta.
-
Stalinin aloittama valtiojohtoinen politiikka
Yksityisomistuksen ottamista valtion haltuun
Aate, joka perustuu yhteisomistukseen
Kommunismin kannattaja Venäjällä ja Neuvostoliitossa
Suomen Kommunistinen Puolue, joka perustettiin Moskovassa 1918
Suomesta Neuvostoliitoon laittomasti lähtenyt siirtolainen
Neuvosto-Venäjällä 1921-1927 toimeenpantu uusi talouspolitiikka, joka salli pienimuotoisen yksityisyrittämisen
OikeinVäärin -
Question 3 of 7
3. Kysymys
3. Tulkitse historiallista lähdettä.
Tutustu Punavangin laulu -nimiseen runoon ja kirjoita vastaus kysymyksiin
a) Mitä erilaisia tunteita runossa mainitaan?
b) Mitä kirjoittaja toivoo? Mistä hän haaveilee?
c) Runossa ilmaistaan pelkoa. Mitä kirjoittaja pelkää?
d) Runosta ilmenee, että runon on kirjoittanut vankeudessa oleva ihminen. Mitä vankeuteen liittyviä kielikuvia kirjoittaja käyttää?
e)Kenelle runo on osoitettu? Miksi arvelet, että runo on kirjoitettu?
-
Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen
-
-
Question 4 of 7
4. Kysymys
4. Arvioi muutosta.
Tutustu lukuun Siirtolaisuus Venäjälle ennen vallankumousta. Mistä eri syistä suomalaisia muutti Venäjälle 1600-, 1700- ja 1800-luvuilla? Arvioi myös, mikä muuttui ja mikä pysyi samana siirtolaisuuden myötä.
a)1600-luvulla; miksi muutettiin ja miten elämä muuttui?
b) 1700-luvulla; miksi muutettiin ja miten elämä muuttui?
c) 1800-luvulla; miksi muutettiin ja miten elämä muuttui?
-
Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen
-
-
Question 5 of 7
5. Kysymys
5. Tunnista käännekohdat
Seuraavia tapahtumia voidaan pitää käännekohtina Suomen ja Venäjän väliselle muuttoliikkeelle. Tutustu lukuihin Siirtolaisuus Venäjälle ennen vallankumousta ja Vallankumouksen jälkeinen muuttoliike. Miten seuraavat historian tapahtumat vaikuttivat suomalaisten muuttoliikkeeseen?
a) Stolbovan rauha 1617
b) Suomesta tulee osa Venäjäön keisarikuntaa 1809
c) Suomen sisällissota 1918
d) Yhdysvalloissa alkaa lama 1929
e) Lapuan liike syntyy
f) Mikä ylläolevista oli mielestäsi käänteentekevin tapahtuma muuttoliikkeen näkökulmasta? Miksi?
-
Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen
-
-
Question 6 of 7
6. Kysymys
6. Tulkitse historiallista lähdettä.
Katso valokuvaa Laatusen perheestä. Vastaa tehtäviin valokuvan ja siihen liittyvän tekstin perusteella.
Laatusen perhe kotitalonsa edessä Kanadan Windsorissa vuonna 1931. Matkalaukut on pakattuna ja perhe on valmiina lähtemään Neuvostoliittoon. Perheen isän Manne Laatusen omin käsin rakentama kotitalo myytiin ennen muuttoa. Neuvostoliittoon saapuessa talon myymisestä saadut varat ja muu omaisuus jouduttiin luovuttamaan nuorelle neuvostovaltiolle. Sen sijaan Kanadasta mukanaan tuodun Singer-ompelukoneen Laatuset saivat pitää itsellään ja se on säilynyt suvussa jälkipolville saakka. SKS KRA, Laatunen-suvun arkisto. CC BY-NC-ND 4.0a) Mitä valokuva esittää? Mitäö henkilöitäö ja yksityiskohtai kuvassa näet?
b) Koska ja missä kuva on otettu?
c) Miksi arvelet, että kuva on otettu?
d)Miten kuvaisit valokuvan tunnelmaa? Millainen tunnelma itselläsi tai perheelläsi voisi olla vastaavassa tilanteessa?
e) Lue teksti Amerikansuomalaisten siirtolaisuus luvussa Vallankumouksen jälkeinen muuttoliike. Miten päätös lähteä Neuvostoliittoon vaikutti perheen elämään= Mikä todennäköisesti muuttui? Mikä ehkä pysyi samana?
f) Laatusen perhe on lähtenyt siirtolaiseksi ensin Amerikkaan ja sitten Neuvostoliittoon. Voisiko joku ihminen nykypäivänä kokea vastaavaa? Eroaako nykypäivän siirtolaisuus 1930-luvun siirtolaisuudesta ja miten?
-
Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen
-
-
Question 7 of 7
7. Kysymys
7. Tulkitse historiallista lähdettä.
Tutustu Hilja Kupolovan kirjoittamaan kirjeeseen luvussa Elämää ympäri Neuvostoliittoa ja vastaa siihen liittyviin kysymyksiin.
a) Milloin kirje on kirjoitettu ja kenelle se on laadittu?
b) Mitä tietoja saat kirjeen perusteella sen kirjoittajasta?
c) Kirjeessä on kohta, jossa Hilja kertoo entisestä elämästään Suomessa. Mitä hän kertoo?
d) Mitä toiveita Hiljalla on tulevaisuuden suhteen? Mistä hän haaveilee?
e) Miten Hilja suhtautuu elämään ja tulevaisuuteen? Millaisia arvoja kirje mielestäsi välittää?
f) Mille alueille ja millaisiin töihin suomalaissiirtolaisia päätyi Neuvostoliitossa? Lue kysymystä varten luku Elämää ympäri Neuvostoliittoa.
-
Tämä vastaus saa automaattisesti täydet pisteet, mutta se tarkistetaan ja mahdollisesti muutetaan lähettämisen jälkeen
-
Useimmilla laitteilla voi tulostusnäkymästä myös tallentaa sisällön PDF-tiedostoksi.